onsdag 28 november 2012

Vilka risker är du beredd att ta för att känna dig lite levande?

Jag har nu överlevt de typ fem drygaste, tröttaste dagarna sen jag var sjukskriven.

Jag har somnat runt åtta varenda kväll, somnat på eftermiddagen, nästan somnat på jobbet, somnat i soffan, somnat överallt. Nu är det torsdagmorgon. Jag sitter och skriver. Dricker kaffe. Fungerar något så när igen.

Igår ringde jag HC angående min trötthet. Jag tror själv att jag har brist på något. Typ D, eller B, eller något annat man kan ha brist på. Men på HC fick jag det svar jag anade:

"Det beror på din medicin. Man blir trött av den".

Ok. Fine. Jag vet. Man blir trött av denna, men det här är något annat. Jag har trots allt käkat den rätt länge. Så, därifrån fick jag noll respons. Grejen blir ju också att jag själv måste deala med denna enorma trötthet. Och det är liksom helvetessvårt eftersom jag inte kan fly. Jag måste vara här, här i NUET. Jag har en dotter som behöver mig. En hund som ska ut. Ett jobb som ska sköta. Mat som ska lagas. Tvätt som ska tvättas.

Och ja. E finns. Han sköter 90 % av matlagningen. Men han är inte hemma varje dag.

Och just ja. Jag ska ju ta hand om mig själv också. Och för tillfället är det den lilla detaljen som går sämst.

Dock. Trots denna oändliga trötthet så har det infunnit sig några ljusglimtar denna vecka. Våra fantastiska vänner M och M och C har varit här! Vi träffar dom ungefär 1 eller 2 gånger per år. Så det är lycka när dom kommer!

Dessutom leker C och dotter fantastiskt bra ihop.

Den här gången passade jag på att pumpa dom på deras syn på att utsätta sig för risker. Och ja, vi lever i två  olika världar kan man säga. M och M är cirkusartister och har väl gjort allt som kan tänkas är farligt. Fallskärmshoppning.. Flyga i ringar. Hoppa och studsa. Köra cirkusvagn i Paris. Åka bil i Indien. Gå på lina. Åka skateboard på konstiga ställen och så vidare.

M sa i alla fall att innan han ska göra ett nummer eller något annat riskfyllt i livet så gör han en riskkalkyl.

Vad kan gå fel? Vad är farligt i detta? 
Och hur kan jag göra för att inte misslyckas? 
Hur säkrar jag mig på bästa sätt? 

Och när han kollat alla dessa parametrar och kommit fram till att det är åtminstone en 80 % safe. Då kör han. Han räknar iskallt med att oddsen är på hans sida.

"Vad mer kan man göra liksom? Då måste man ju sluta leva?" 

Och ja. Så är det ju. Om man nu ska göra något som innebär en viss risk, typ att kör bil, så kan man ju gardera sig med allt man kan. Typ ta på säkerhetsbälte, hålla hastigheterna och följa reglerna. Vad mer finns att göra?

En olycka är en olycka. Inget man har kunnat förutse.

Jag tar med mig det där. Gardera mig så gott jag kan.

Så jag slänger ut en fråga här och nu. Hur ser DU på risker i livet? Vad är en risk och vilka risker är du beredd att ta? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar