söndag 20 januari 2013

Lalla-runt-ridningen fungerade bra

Ibland när man inte försöker så hårt så går det bättre.

Igår var vi upp till ridskolan igen för att fota, "lalla runt" och trimma hästarna. Curly, Chessie och Castor var med.

Eftersom det inte fungerat så bra för mig och Castor i ridhuset ett tag så bestämde jag mig för att enbart "lalla runt" igår. Jag ställde inga krav, jag red omkring på vad jag tyckte var halvlångatyglar, jag sjöng lite och jag tänkte att jag red i skogen. Jag pressade honom inte förbi något hörn, jag fokuserade bara på att få fram honom, på ett kravlöst sätt.

Och det fungerade! Såklart. Att jag inte tänkt så tidigare? Antagligen beror det på att jag varit så förbannat inriktad på att vara duktig. Att han ska så sådär sjukt bra som han kan gå. Att han liksom inte ska skygga för något och att han ska lyssna på minsta signal. Men det är ju inte så enkelt. Jag vet ju det.

Castor är ingen lätt häst. Han kan se lätt ut. Han har utstrålning och han är riktigt snygg att titta på. Men det är otroligt mycket häst att rida. Dessutom har han en stark vilja. Och så lite hjärnspöken på det...

Hursom.

Jag är glad och lättad för att vi inte blev osams igår. Det var det enda målet.

Jag tror min strategi framöver blir lite mer  "lalla-runt-ridning". Jag behöver det. Jag behöver slappna av och komma tillbaka till kärnan. Att ridning är roligt. Det är inte ett prov i hur mycket jag kan eller inte kan.

Här kommer en liten bild på snyggingen när matte Sara rider.






Och avslutnnigsvis vill jag bara säga:

Idag börjar mitt nya liv, med mindre stress och mer tid för Dotter! Wiho. 85 % here i come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar