söndag 3 februari 2013

Liten på jorden


Igår på kvällspromenaden lyste det upp bakom mig. Det kändes i alla fall som så. Jag vände mig om och såg liksom en gul boll fara över den klara stjärnhimlen. Min första reaktion var att önska mig något, men jag såg ganska snart att det inte var en stjärna (alltså, jag gissar det).

Det var liksom en boll med en lång svans! Som brann!

Ungefär såhär, fast lite mindre:


(det här tror jag är Hale-Bopp. Jo, det ska vara två P:n. )

Jag rusade hem och började genast googla på kometer och kometfall. Fina Fröken Kaij var på besök så hon kunde guida mig i stjärnletandet. Och så hittade jag någon sida med massa datum över synliga kometfall.

Och jopp. Den 2 februari (igår alltså) skulle Komet Linear dra igenom vårt system. Så kanske det var den jag såg.

Hursom. Det var fantastiskt. Vackert. Och hisnande.

Nivet den här "liten-på-jorden-känslan" som kan infinna sig ibland när man är med om händelser som man inte rår över, som liksom naturen styr över, typ; stormar, åskväder, dödsfall, sjukdomar, översvämningar, tsunamis och sånt (jag vill även lägga till förlossningar här, men har inte tänkt igenom det riktigt ), den infann sig igår.

Och plötsligt kändes allt så lätt. Så futtigt. Så litet. Här liksom stuffar jag omkring på jorden och köper mjölk, torkar disk och krattar gräsmattan medan det flyger omkring eldbollar och stjärnor ute i rymden.

Vad tusan vet jag egentligen?

Natthimlen har alltid fascinerat mig. När jag var liten promenerade jag och mamma ofta under stjärnklara himlar. Så fort det var stjärnklart, och inte för att tala om när det var fullmåne skulle vi ut och titta. Gärna där det inte fanns så många gatulampor så vi såg bättre.

Och visst är det häftigt.

Så. Till min lycka hittade jag en av världens bästa appar igår: Sky View. Ni kanske redan hittat den, men icke jag. Så istället för att sova kikade jag på Tvillingen, Jungfrun, Månens uppgång och Stora och Lilla Björn hela natten.

Sjukt smart app. Det är bara att sätt igång den så letar den på var du befinner dig och så får du upp alla stjärnor och planeter som finns runtomkring dig.


Kirra den! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar