måndag 11 februari 2013

Jag microtränar

Fick precis lära mig att jag microtränar. Jo det heter så.

Microtränar.

Det innebär att man vardagsmotionerar. Typ promenerar. Cyklar. Tar trappan istället för hissen-grejen nu vet.

Coolt va? Marita the microtränaren. Vet inte om man måste ha speciella skor för det dock ( det är ju rätt hett med dojor har jag hört om man tränar på riktigt alltså).

En vän på fejan la ut Coltings ( någon träningssnubbe) blogginlägg om den ohälsosamma hälsan.

Colting kritiserar bland annat "strong is the new skinny" -uttrycket som härjar runt.

Ja precis. Förut skulle vi vara smala. Typ döda. Idag ska vi vara starka och "biff". Eller, var det muskliga under huden? Äh. Fattar inte det där.

Hursom. Smal är ute. Det ska vara muskler och proteinshakes och ägg och gymkort.

Please. Det är ju bara ett nytt ideal. För många ett ouppnåeligt. Vad är syftet med att träna som en atlet när man ändå inte ska tävla?

Jag gick igenom smalidealet själv. Blev skitsmal och sjuk. I flera år.

Därför är jag oerhört glad att jag idag bara microtränar.

Det är bra så.

Och jag tror fler därute egentligen bara vill microträna, men de dras med i idealet och kör slut på sig själva. Känner sig misslyckade.

Sen finns ju ni som gillar det. "Biff"-grejen. Och det är ju ok, såklart! Men låt oss andra vara. Se inte ner på mig för att jag tar en bulle en tisdag eller "bara" promenerar 2 eller 4 eller 0 dagar i veckan.

Hursom. Alla gör som dom vill. Men låt inte idealet ta över och styra din hjärna.

Blir inte nå bra då. Jag lovar.

Det kan duga bra med en promenad i solskenet.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar