onsdag 6 februari 2013

Den dagen min dotter blir kallad för slyna kommer jag vända upp och ner på den här världen. Det lovar jag er.

Min 3,5 år unga Dotter ligger i soffan och försöker somna samtidigt som det strömmar ord ur TV:n som: 

HORA. SLYNA. PISSLUDER.

Jag pratar såklart om Uppdrag Gransknings reportage om "Män som näthatar kvinnor". 

Än så länge så vet hon inte vad ett endaste av dessa ord betyder. Hon har nog inte ens hört dom. Men om några år. Kanske sex, fem, fyra, sju, vad vet jag! så kommer hon veta. Hon kanske inte kommer förstå dess innebörd, men hon kommer matas med dom. Dom kommer liksom finnas där runtomkring henne som en liten svärm av elaka bin som lämnar små stick och svidande sår, som med åren kanske växer sig större och till sist blir liksom en del av kroppen. En del av henne. Hennes vardag. 

En normalitet. 

En fullständigt vidrig normalitet. 

"Det är ju bara ord". Hur många gånger ska vi behöva diskutera detta? Ord är makt! Ord är pilar! De har en riktning! De tolkas!  Vi identifierar oss själva och andra och vår omgivning med ord. Vi bestämmer och rangordnar. Värderar och drar slutsatser. Ibland medvetet, ibland omedvetet. 

"Om jag hade mött henne i verkligheten, sett hur hon sett ut och så" (kille ur programmet som svärtat ner Julia på HM:s sida angående Tupactröjorn; 

Ja, vaddå? Vad menar du? Hade DET spelat någon roll? Hade du inte hatat om hon var "vacker" ? 

HM hade plockat bort 3000 kommentarer på deras sida som rörde sig om hot mot Julia. 2000 kommentarer fick stå kvar. I 1 månad. 

Hur tänkte dom? 

Så kallat Näthat är ju intet nytt. Jag vet inte ens om jag gillar ordet. Men kanske det är bra för att just nu lägga extra mycket fokus på det offentliga rum som fullkomligt kokar av hat och mobbing. 

Men för mig handlar det om människosyn i största allmänhet. 

Jag är SÅ GLAD för att Facebook inte fanns när jag var tonåring. Jag blir mörkrädd när jag hör vilka intriger som utspelar sig där. Hur ni fina, unga människor beter er mot varandra. Hänger ut varandra. Snackar skit. Svärtar ner. 

SLUTA! FÖR BÖVELEN! 

Och att kvinnor inte ens kan utöva sitt yrke utan att bli mordhotade är ju bara för mycket. Jag orkar liksom knappt med det. 


Och kom inte och säg att det inte handlar om kön. Det är ju helt uppenbart. Den manlige regissören till uppsättningen av SCUM-manifestet fick INGA mordhot, medan Andrea Edwards fick utstå kränkningar och hot utan stopp. 

Hur många män har blivit hotade med att få sina bröst stekta? 
Hur många män har blivit hotade med att bli våldtagna? 

Alltså för att de utövat sin yrkesroll? 

Detta sexualiserande. "Ja, jag blev kanske lite het på gröten. Man är väl man, svårt att hantera Han därnere...muuuhahahha). 

Fy. Det finns inga ursäkter. Aldrig. Någonsin.

Det här är tyvärr en neverending-story. 

Och jag kan lova er. Att den dag min Dotter blir utsatt för något dylikt så kommer jag vända upp och ner på den här världen. 

På riktigt alltså. 














 

2 kommentarer:

  1. Sticka en offerkofta eller kolla detta:

    http://jagforklarar.blogspot.se/2013/02/nathat.html

    SvaraRadera
  2. Hänger inte med. Vad menar du?

    SvaraRadera