söndag 16 december 2012

Allas lika värde

Söndag.

Nu har jag legat i 7 dagar. Wiho. Idag är dag nummer 8 och nu tänker jag inte LIGGA ner något mer. Idag tänker jag trotsa alla diverse inflammation och infektioner, dra på mig något snyggt och ta en sväng om med Emil.

Jag vägrar vara sjuk något mer. Ja, jag ska passa mig för fysiska ansträngningar, men i övrigt tänker jag ignorera alla jävla symptom.

Som tur är har ju Musikhjälpen snurrat på hela veckan. Underbara program. Kodjo. Gina. Jason. Känner en viss separationsångest faktiskt, ikväll är det ju slut. Ja, åtminstone insamlingen i alla fall.

Jag har bidragit med två låtönskningar i alla fall: Summertime med Janis och Triumph of a Heart med Björk, dock har jag inte hört att dom spelats, men det gör inget. Jag har åtminstone bidragit med pengar till vätskersättning...

Det dör alltså 2000 barn om dagen. Det är mer än 1 barn i minuten. Och detta för att det inte finns vatten. Rent vatten.

Och här har jag klagat i en veckas tid över mina töntiga infektioner. Usch .

Men det är så lätt att bli hemmablind, fastna i sina egna mönster, tankar idéer om hur världen är. Ska vara.

Apropå det så har det ju under veckan kommit ett CHOCKBESKED om ett klipp i Kalle Ankas Tomteverkstad. Oh my god!!

Men snälla. Vad är det att orda om? Disney vill vara lite mer 2012 som någon uttryckte det. Ja, det är väl bra. På tiden.

Jag måste erkänna att jag själv inte reflekterat så mycket över just Tomteverkstan, det finns många andra element mellan klockan 15:00 och 16:00 i TV-rutan på julafton som man kan fundera över. Till exempel:

Lady och Lufsen. Könsstereotypa typer. Och för att inte tala om kockarna? Snacka om nidbilder.

Jag tycker det är bra att Disney fräschar upp sina storys och karaktärer. Fler borde göra det.

Speciellt i tider när rasismen växer. På senaste tiden på facebook har jag läst otaliga kommentarer och statusar som handlar om hur viktigt det är att bevara "våra" traditioner. Att Sverige snart inte kommer vara svenskt längre. Och så vidare.

Hur kommer det sig att det är en sån big deal? Vad är ni rädda för? Vad spelar det för roll?

Världen förändras. Och i takt med det borde även vi göra det. Vi måste se över våra värderingar, fundera på vad de gör med oss och med vår omgivning.

Vad är det för samhälle vi vill ha?

Jag vill i alla fall leva i ett samhälle där alla är lika värda.

Tjo.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar