fredag 1 juni 2012

Sjuk reklam. På riktigt.




Jag tror inte mina ögon när jag ser ovanstående bilder i dagens Arbetarbladet http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.4764597-nians-annons-uppror

För det första är jag lite trött på så kallade "tjejkvällar" där det ska shoppas och sminkas och fixas och göras vackert. Blä. Gör något coolt och utmanande istället. (Men, vad annat kan man vänta sig av en shoppingalleria..)

Men när dom dessutom addar självskadebeteende till detta blir jag vansinnig. Fattar folk inte att detta är en allvarlig form av självdestruktivitet?

Det är ett beteende som i värsta fall leder till självmord.
Det är ett beteende som förstör den egna självkänslan.
Det är ett beteende som förstör relationer.
Det är ett desperat beteende i rop på hjälp.
Det är ett missbruk.

Det är en sjukdom.

(inte alla är sjuka när dom börjar med detta beteende, men när det gått ett tag är det väldigt lätt att det leder till allvarliga störningar, ohälsa och andra vidrigheter)

Inte nog med att vi slitit i hundra år över alla anorexiafall som pryder planscherna,
ska vi behöva börja slita för detta nu också?

När fan ska det räcka? (Jaja, jag vet, bilden ska symbolisera en arm som gått sönder på grund av en tung shoppingkasse.. men det duger inte som svar!!)

Bilden säger något annat.

Den här kvinnan vill inte berätta i detalj hur hon skadade sig själv för andra, just på grund av INSPIRATIONSRISKEN.

http://www.unt.se/leva/vagen-ur-sjalvskadebeteende-1291943.aspx

Det är faktiskt så. Har man ett självskadebeteende eller ett forna sådant är det väldigt lätt att "inspireras av andra". Precis som med anorexiaplanscherna.

Förutom deras otroliga dumhet i att smälla upp en sån här bild (att dom inte fattar bättre liksom) så blir jag riktigt förbannad eftersom tusentals människor i detta land dagligen kämpar för att unga ska må bra, bättre.

Vi sliter för att pumpa in självkänsla och självförtroende i de människor som på något sätt aldrig fick någon eller tappat den.

Och så kommer det här. På första sändningstid liksom.

Jag har sagt det tusen gånger och jag säger det igen:

DET ÄR INTE COOLT ATT SKÄRA SIG.
DET ÄR SJUKT.
DET ÄR LIVSFARLIGT.



Puss och Kram på er. Var snäll mot dig själv.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar