tisdag 19 juni 2012

Böcker för ljumna hjärnor


Lite mer sånt här skulle jag behöva nu:  Stå och glo som en ko - aktiviteter. 



Hjärnan håller på att stänga ner. Den är seg, svårmanövrerad och ljummen. Sitter och planerar sommarens läsning litegranna. Det brukar vara en bra aktivitet för ljumna hjärnor. Och av någon anledning ska jag läsa Virgina Woolfs "Mot fyren", känner att det är dags för lite språkmagi:





Och lite Oates skadar inte heller. Behöver få sjunka in i lite bländande mörker en stund. 



Sen hittade jag det här tipset på www.dagensbok.com



Den här sista "Flickan från ovan" tror jag förbannat mycket på, lyssna bara här:

"Susie Salmon är fjorton år gammal och upplever just sin första förälskelse då hon blir våldtagen och mördad av en granne. Från sin utkiksplats i himlen kämpar hon med att acceptera sin död, medan hon fortfarande klänger sig fast vid det hon förlorat, de levandes värld." 

Men. Världen är full av bländande böcker. Roliga böcker. Sorgliga böcker. Hemska böcker. Coola böcker. Mesiga böcker.

Vilken rekommenderar du?


4 kommentarer:

  1. Jag rekommenderader alla böcker av Roslund och Hellström, Katarina Wennstam samt Karin Gerhardsen :)

    Kram från Kaffpers mamma

    SvaraRadera
  2. Ah!!! Kaffper!

    Wennstam är grym! Ska kolla upp dom andra. Tack!

    SvaraRadera
  3. Flickan från ovan tyckte jag var bra. Finns även som film. Annars är jag inne på att om man inte läst Shantaram så ska man plöja den på en filt i skuggan...

    SvaraRadera
  4. Shantaram är nytt, ska definitivt kolla upp.

    tack!

    SvaraRadera