tisdag 26 juni 2012

Festivalveckan del 2

När man är gammal och ska gå på festival är det viktigt att det är bekvämt. Riktigt förbannat bekvämt.

Därför:

  • ska man inte bo på campingområdet, man ska helst inte bo i festivalstaden överhuvudtaget. Så långt bort ifrån stöket (oja oja) är det bästa. Allt för att man ska få ta igen de senaste månadernas bristfälliga småbarnslivssömn. 
  •  har man gummistövlar, regnrock och paraply med sig, ja, i alla fall om det tänker vara sånt här jä*la skitväder, för ingen har väl undgått regnet och blixtnedslaget? 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15035113.ab

  • kommer man i tid till festivalområdet. Att stressa är inte bra för gamla hjärtan. 
  • skriver man inte bara ut en karta över festivalområdet, man pluggar den lite lätt innan också , har den lättillgänglig, så man slipper gå vilse och få ont i fötterna. 
  • har man sparat ihop pengar så man slipper bekymra sig över oväntade utgifter, en buffert helt enkelt.  
  • har man i förväg spanat in vilka akter man ska se så man inte behöver drabbas av beslutsångest och därmed riskera att missa något.   
  • jublar man när man ser att Rihanna och Soundtrack of Our lives spelar samtidigt. 

Listan kan göras hur lång som helst, men jag väljer att stanna där.

En gång hade jag biljetter till Roskilde; Björk var den stora akten och jag hade snudd på bokat boende och everything, men njää; i sista stund så tappade jag orken. Motivationen. För tänk om det skulle regna? Tänk om jag fick hemlängtan. Tänk om jag skulle frysa. Hemska tanke. 

Denna gång tänker jag inte backa ur, såklart. Nu är jag såpass gammal att jag varken skäms för stövlar, mössa och långkalsonger om det nu är sådant som ska krävas för att få en angenäm upplevelse. Jag är också såpass gammal att jag kan åka "hem" precis när jag vill utan att behöva ursäkta mig (och skulle det behöva ursäktas kan jag ju alltid skylla på att dottern fått feber eller nåt).

Dessutom är det tillräckligt bra akter för att jag ska orka trängas en kväll eller två.

Summa summarum: Det finns många fördelar med att bli gammal. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar