måndag 25 juni 2012

Regina Spektor, Laleh och Maggio. Dom tre genierna.

Dåså. Festivalveckan är inledd! 

Jag talar såklart om Peace and Love. Säga vad man vill om den så kallade fjortisfestivalen, men boka band, det kan dom, vad sägs om: 

Regina Spektor (  torsdag den 28 juni kommer bli en av dom största dagarna i mitt liv) 
Laleh
Wolfmother
Clutch
Veronica Maggio
Niki and the Dove
The Soundtrack of our Lives
och så vidare.. 

Det enda riktigt stora frågetecknet för min egen del är Rihanna. Hur tänkte dom där? Jag förstår verkligen inte storheten med henne. Är inte hon bara ännu en dunkadunka? Jag vet inte. Kanske jag förstår bättre efter lördagen. 

För mig är såklart Spektor den största. 



Jag minns första gången jag hörde henne, det var som att hitta hem: 



För en pianist, sångerska, pedagog och före detta låtskrivare som jag är så är hon liksom Gudinnan av allt. Blandningen mellan det klassiska och popen och leken och Ryssland och allvaret och melodierna och arren och det finstämda och det grovstämda . Hon gör det jag drömmer om att kunna göra. Hon säger det jag önskar att jag kunde säga. 

Genialisk, det är vad hon är. 

Och även om jag älskar hennes lekfullhet så är det nog ändå hennes allvar som drabbar mig mest. Och den kanske mest vackraste och viktigaste låten hon någonsin gjort är: 


Förutom henne gläds jag mycket åt att våra svenska superstars Laleh och Maggio kommer. 

Laleh såg jag live på P&L för många år sedan: 




då en ganska ung tjej med en sjujävla kapacitet, nu en fulländad konstnär med storslagna texter och låtar som: 


Maggio diggar jag för hennes sångröst, hennes elektriska scennärvaro och för de fantastiska låtarna. Arren är för de mesta underbara som i "Måndagsbarn" där tv-spels musik flörtar med storbandskänsla. 




                                           Så. Kom du ljuva musik! Låt det bli torsdag nu!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar