tisdag 29 maj 2012

Kan man älska alla barn lika mycket?


Morgkonkaffet i halsen. Host!

http://www.dn.se/livsstil/relationer/alskar-du-ett-av-dina-barn-mer

Den stora våndan. Att kärleken inte ska räcka till.

Häromdagen pratade jag med bland annat Gasellen om familjebilden (märk väl att jag använder ordet bild). Nuförtiden är det ju status med fler kids, dock inte för många, då blir det lite trashigt (obs: jag raljerar) sådär med minibuss och allt, men tre barn, det är fint serru. Då har man råd. Då är man välordnad. Då har man ett stort hjärta och en stor ork. Då passar man in i ledet!

Och ibland, ibland kan jag hamna där. Att det ska vara fint och bra och vi ska vara som alla andra och vi ska vara duktiga och åka till Kreta varje sommar och springa omkring i flip-flops. Och i detta ingår även fler-barn-än-en-grejen.

Nu är fallet så att vi har "bara" en tösabit. En riktigt jädra underbar tösabit. På ett plan vill jag ge henne möjligheten att bli storasyster. Jag vill ge henne en större familj, jag vill ge henne fler människor att prata med. Fler människor att mysa med. Jag är heller inte helt hundra på att jag är "färdig" med att vara gravid.

Men. Tänk om allt går åt pipsvängen?

Tänk om jag inte kan bli gravid igen?
Tänk om förlossningen blir en katastrof?
Tänk om barnet blir sjukt?
Tänk om barnet får ett ekorrhuvud?
Och Tänk om jag helt enkelt inte orkar med ett till barn. Eller gud förbjude:

- tänk om jag inte älskar vårt eventuella nästa barn lika mycket!?

Ja, och så den här artikeln på det.

Jag kan verkligen föreställa mig ramaskrina ute i stugorna, jag kände likadant: "JA, såklart!!! Man älskar alla sina barn lika mycket. De är ju barn!!!"

Något annat känns väldigt fel. Jag kan inte stå för det.

Däremot så tror jag den här kärleken kan visa sig på olika sätt. Uttryckas på olika sätt. Som förälder kanske man knyter olika slags band till sina barn?

Jag vet inte. Jag tror helt enkelt jag måste återkomma när det finns fler syskon i familjen, om det nu är så att det blir så. Och fram till dess att jag vet hur det blev för mig så tänker fortsätta älska tösabiten så mycket det bara går. Klura lite till.

I övrigt händer det spännande saker i mitt liv just nu.  Även i min mans. Jag återkommer om det framöver.


Bra bok på tema kärlek och relationer:

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar