söndag 28 februari 2010

Renovera! Nystarta!

Läste i en mamma-tidning häromdagen om ett par med barn som brukade renovera och möblera om en sisådär sjuttio gånger per år. De bodde i en sånhär skitsnygg lägenhet (sekelskift såklart) med superhögt i tak och enorma fönster så det skulle kännas sådär "luftigt" som man gärna vill att lägenheter och hus ska kännas nuförtiden.

Lägenheten var tipptopp. På alla möjliga sätt och vis.

Det som störde mig lite var mammans nästintill hysteriska renoverings slash förnyelsebehov. Hon upplevde det som att varje gång hon och hennes karl möblerade om eller renoverade så fick dom en "nystart". Då kan jag inte låta bli att tänka:

Vad är det som ska startas om? Dom var ju småbarnsföräldrar.. Hm, att bli förälder kan göra intressanta saker med ett förhållande. Att vyssja en bebis 4 timmar om natten kan lämna små avtryck i både humör och allmän inställning till livet. Hade dom det lite halvrisigt? Inte kramats på länge?

Även om det är lite fult att säga detta så brukar renovering och rust av hus, bil, båt, traktor, stuga etcetera vara ett knep som vissa par tar till när det knakar i fogarna. Det vill säga relationsfogarna. Jag har själv gjort det. Man känner att något är fel, trist och tråkigt, och för att lappa ihop det som känns lite tjyvens tänker man att tja, en rust kanske vore något? Då får vi ju göra något TILLSAMMANS, vilket ofta är det man behöver vara när fogarna knakar. Och visst, gemensamma projekt och mål är hälsosamt får tvålivet, men när det blir hysteriskt, när det alltid ska rustas och fejas, när man alltid måste hålla på och göra om, nystarta då tror inte jag det är så hälsosamt.

Jag har även hört att man kan renovera ihjäl ett förhållande. Och det tror jag också på.

Det som också fick mig att tänka till ytterligare en gång i det här reportaget var hennes unga ålder. 26 år. 26 år! Finns det inte roligare saker att göra då? När jag var liten var det dom "gamla" som byggde och renoverade för att det behövdes.

Man renoverade för att saker och ting höll på att gå sönder.

Idag renoverar man för att det är "kul". Man behöver en nystart.

Men jag tycker det är skittråkigt att rusta. Det är inte roligt att kliva omkring i slipdamm. Det är inte roligt att knöla in ett rum i ett annat. Det är inte roligt att kånka och bubba.

Men kanske det är så att man kan ha detta som hobby? Ungefär som att sticka, virka, spela fotboll och rida?

Och nej. Det är inget fel i att rusta och renovera lite då och då. Jag har en del kompisar och familj som är skitbra på detta. Wow! Jag blir imponerad. Imponerad av ert tålamod, er kreativitet och er lust.

Men när rust och renovering blir ett sätt, nästan ett tvångsartat sätt för att "nystarta" så undrar jag om det inte är bättre att slå sig ner i soffan och ta och prata lite med varandra istället.

14 kommentarer:

  1. kollar om det funkar. att kommentera alltså.

    SvaraRadera
  2. Aaah, äntligen fungerard et att kommentera här! Vad roligt, nu får jag en till blogg att följa, jag älskar bloggar!!! Väntar redan på fler inlägg! Kika gärna in i min lilla blogg (som visserligen inte är så välskriven som din, och mest handlar om vardagen och Ture...)

    SvaraRadera
  3. Jippie! Nu funkar det. Och var hittar jag din blogg då?

    Spännande!

    SvaraRadera
  4. Jag läser en enda blogg men nu kommer jag läsa två!!!

    Kram till dig min vän / Lövet

    SvaraRadera
  5. Ahh... Är du det Lövet?! Funderade jag på "Hemmafrun" vem Linda var, därför det något korta svaret, men nu är jag med:)

    Kul att du vill fortsätta läsa! Vi får se hur det utvecklar sig med denna blogg, men just nu känns det roligt och inspirerande att skriva och tänka igen.

    Och kram till dig med min vän

    ps. vilken är den andra bloggen du läser? jag är helt ny i bloggvärlden och har ingen koll alls. nyfiken. ds.

    SvaraRadera
  6. Bästa du! Renoverings-hysterin är det väldigt lätt att hamna i. Vi är ju, som du vet, på väg in i nåt slags rustprojekt. Det vi har diskuterat flera gånger är vad vi egentligen har för behov. Vilket är syftet med renoveringen och vad är bara...ja status och att ha blivit indoktrinerad i snyggt och perfekt-samhället liksom.

    Vad vi kommit fram till? Att det har sin charm med att allt faktiskt inte är nytt och perfekt. Att det ÄR kul att ha ett gemensamt intresse som leder till nåt fint som vi själva kreativt kommit fram till. Att det är skitjobbigt att rusta och definitivt inget jag skulle rekommendera för att laga en trött relation. Att man kanske inte ska köpa ett gammalt hus när man har småbarn. Egentligen.

    Puss! Du är så klok.

    SvaraRadera
  7. Amen Åsa. DU är ju så klok!

    Visst är det kul att göra något gemensamt. Visst är det roligt att bo fint. Jag vill också göra det och gör det emellanåt. Min dröm är ju också en skitstor villa med jättehöga fönster och jättefint, men jag inser också att det kommer bli ett slit, ett jättesuperprojekt som antagligen skulle knäcka oss båda. Och det är nog precis som du säger inget man ska ge sig in i när man har små kottar i familjen,

    vissa klarar nog av det, men inte jag.

    Sen tycker jag faktiskt det är lite småfånigt att 22 och 23 åringar köper kök för hundratusentalskronor. Kanske inte fånigt, men jag förstår inte varför.

    Jag kan absolut tänka mig att rusta. Bygga. Eller rättare sagt, jag kan absoluta tänka mig att anställa någon som gör det (om jag hade pengar vill säga), men att göra det själv bara för att? No no.

    Jag tror också att jag fascineras lite av de människor som engagerar sig så hårt i sitt hem. De som orkar byta inredning 3 - 4 gånger per år. Som en hobby liksom. De som orkar leta efter den perfekta byrån. Den perfekta krukan.

    Gör man det för att det är kul eller för att man är rädd för att stå utanför? Kanske både och?

    SvaraRadera
  8. Finns nog båda anledningarna till det! Skulle jag ha mer tid skulle jag nog ägna lite av den tiden till kruk-köp och dylikt... Jag tycker det är kul att sätta min prägel på saker och ting här hemma. Om det sen är IKEA, loppis eller MIO spelar inte så stor roll, bara det är fint. Lite som med kläder, jag tycker det är jätteroligt att hitta en klänning som det bara står ÅSA på!

    Problemet är väl det du redan belyst, wanna be perfect-syndomet, lite mer och lite bättre...

    SvaraRadera
  9. Klicka på mitt namn i min föregående kommentar så kommer du till min blogg!

    SvaraRadera
  10. Självklart är det kul med saker och kläder som det står sitt eget namn på. Helt klart. Jag tycker själv det är roligt att exempelvis springa på loppis och diverse butiker och hitta saker som det står MARITA på.

    Men är rädd för att detta eget-namn-letande ibland är ett symptom på något annat. Något slags sökande, någon slags ensamhet, någon slags desperation. Man försöker fylla ut ett tomrum.

    Ungefär som att hetsäta, eller ta till flaskan .

    Hm. Sen har jag självklart ingen universal lösning på hur man blir lycklig. Men om vi kunde stanna upp lite oftare och fråga oss själva vad det här står för egentligen kanske det skulle visa sig att det inte var en ny vår-inredning som behövdes utan något annat.

    SvaraRadera
  11. Renoveringshysteri eller inte. Det är svårt att leva tillsammans. Det är svårt att samsas i en familj med flera olika viljor. Det är svårt att ta plats för egot när det ska tas hänsyn till övriga i familjen, som faktiskt blir mer eller mindre drabbade av de val och beslut som tas av den enskilde individen.
    Om en familj då kan få en nystart av en renovering, klädköp, en resa eller vad det nu kan vara, så är det kanske det som behövs?
    Allt går inte att prata sig ur även om kommunikation i ett förhållande är otroligt viktigt!
    Jag vet inte, jag har inga lösningar, jag har inget facit heller.

    Själv tycker även jag om att gå på loppis, hitta "namn" kläder och dylikt. Jag gillar inredning, jag vill ha ett unikt hem, jag vill känna just det, att det är mitt hem. Inredning är inget jag prioriterar just nu, men jag gillar det. Fast jag vet inte om jag kan säga att jag blir lycklig av det? En stund kanske? Som en bukett tulpaner på våren, det ger en viss känsla.
    Kanske är det så, att vi alla lever i en slags bubbla där vi lurar oss själva till lycka av olika slag?
    För seriöst, hur roligt är det för en förälder att lämna bort sina barn till personalen på förskolan för att gå till jobbet? Personalen i sin tur har kanske lämnat bort sina barn till en annan förskola, för att kunna ta hand om andras barn. Det går bara runt i ett ekorrshjul, för att samhället numera är uppbyggt på att tjäna pengar för att överleva.

    MEN handlar det bara om att överleva?
    Om inte, när ska vi leva i så fall?

    SvaraRadera
  12. Tror också på att alla lever i sin egen "bubbla" där man skapar egna sätt och normer att hålla sig i för att känna gemenskap och lycka.

    Min bubbla är antagligen inte bättre än någon annans.

    Men när renoveringen blir ett sätt, ett redskap, ett hjälpmedel att ta till varje gång det knakar i fogarna tror jag inte är så bra.

    Men det jag funderar mest över nu är varför det är så poppis att renovera och inreda? För det läggs oerhört mkt pengar och tid i den här branschen. Jag vet inte hur många inredningstidningar- och program det finns. Det finns liksom ingen hejd. Och visst, man måste inte köpa dessa tidningar eller titta på programmen,

    men good är inte enough längre.

    Räcker det inte med att vi är skitbra på jobbet? Nu ska vi även vara skitbra på att renovera och bygga. Vi ska vara skitbra med våra barn. Vi ska vara skitbra på allting.

    Och renovering/bygga-trenden ser jag också som ett led i hemmafrutrenden. Man ska vårda och pyssla med sitt hem. Och visst tusan kan det vara roligt! Det är inte det att man inte ska få ha kul om man nu tycker det är roligt med inredning och renovering,

    det är roligt att sätta sin prägel.

    Men kanske denna bygg- och renoveringstrend är ett sätt att ta avstånd från det hårda livet på arbetsmarknaden? Är det ett sätt att säga nej till karriärstress? Ett sätt att återerövra familjelivet?

    Det är bra! Tid med familjen är bra. Men när det blir en sned fördelning, när det slutar med att kvinnan stannar hemma för att "hinna med" då är det snett. Hon blir den stora förloraren.

    Och visst, jag ser inte fram emot den dagen jag ska lämna dotter på förskolan, det kommer bli svårt, men samtidigt är ju det en fantastiskt möjlighet som gör att jag kan börja jobba igen.

    Men jag får nog lov att återkomma i förskolefrågan när jag väl är där..

    SvaraRadera
  13. Bör väl kanske tilläggas att jag själv är en målmedveten själ med fokus på karriären. Men ibland undrar jag bara, om jag gör rätt val?
    Facit, det får jag kanske sen, på åldernshöst av mina vuxna barn.

    SvaraRadera
  14. Du är nog den mest målmedvetna själ jag känner, den mest drivna människan ever, både på det privata planet och på karriärplanet,

    och att du satsar på karriär är inte fult. Det är bra. Det är rätt eftersom du vill det!

    Men sen hur man löser nöten att vilja komma framåt i karriären med familjeliv är svårare att knäcka,

    det får man nog fajtas med hela tiden. Hitta sätt. Lösningar. Kompromisser.

    SvaraRadera