onsdag 12 maj 2010

hemma ett år

Ett personligare inlägg.

Om två veckor har jag varit hemma ett år. Ja, jag gick hem lite tidigare innan dotter kom, ville vila upp mig och sådär. Och jag kom på en grej idag. Jag kom på att jag gillar att jobba. Verkligen, verkligen gillar att jobba. Arbeta och slita hårt. Jag älskar att prestera.

Jag älskar att ha en deadline att skynda emot, jag älskar att skriva dokumentationer, jag älskar att tänka, jag älskar att bolla idéer, jag älskar att fixa låtar till mina elever, jag älskar att bli ställd på ruinens brant. Jag älskar att slita.

Mja, jag måste ju såklart ha lite pauser emellanåt, men i det stora hela så är det min grej. Att slita. Det finsk arvet var det någon som sa.

Och nu när den första slit-tiden med dotter är över, när den första chocken över mammaskapet lagt sig så sliter jag inte så mycket. Det är mest lek och bus hela dagarna. Visst finns det dagar då det slits mer än andra, men i det stora hela är det en rätt lugn vardag.

Jag försöker slita med hem och hushåll, men det är verkligen inte min grej. Jag tycker inte det är så roligt. Jag menar, jag skulle ju kunna slita med att måla om eller organisera i skåpen eller bygga någon liten hylla eller liknande, men jag vill slita med min hjärna.

För jag vill att hjärnan ska slita och jag vill stånga mitt huvud blodigt. Och det får jag inte utlopp för just nu.

Igår så behövde jag lite miljöombyte, karln var ledig så vi gjorde det ihop. Åkte iväg och ja, gjorde vaddå? Jo. Shoppade. Det är också någonting jag tycker är extremt tråkigt. Helst vill jag att någon annan ska prova mina kläder och helst vill jag att någon annan ska bestämma vad jag ska ha på mig. Men i den här vardagen som jag lever i nu, föräldraledigvardagen, så blir shopping en av de mest hjärnaktiverande grejer som händer. Antagligen för att jag tycker det är så jobbigt.

Det gillas inte.

Kanske det är därför som rätt många föräldraledig sticker och shoppar och tränar och renoverar och bakar och fixar och målar och donar. För att de behöver aktivera sin hjärna?

Nu menar jag inte att det inte är hjärndött (ursäkta ordvalet, men hittar inget bättre just nu) att umgås med sitt barn och leka och aktivera det, men kanske det är så att vi människor behöver lite både och?

Och JA. För att inga arga miner ska uppstå (har haft svårt för det på sistone, arga miner, orkar inte ta striden riktigt): jag älskar min dotter mest av allting på hela jorden och jag skulle ge mitt liv för henne,

men, jag behöver mer. Jag behöver ställas inför andra problem och andra svårigheter OCKSÅ. Jag behöver vara i "verkligheten" också för att inte sunka ihop totalt.

Jag kommer börja arbeta om 2 och en halv månad. Och det känns hur bra som helst. Men det ligger också en liten ångest i det med. Det ska inte vara lätt ...

Varför? Ja. Jag gillar ju att prestera. Och det jag då har börjat fråga mig är om jag presterat ordentligt under detta föräldralediga år? Har jag verkligen spenderat så mycket tid som möjligt med min dotter? Har jag verkligen tagit vara på den här tiden? Har jag verkligen gjort allt jag kan för att min dotter ska känna sig trygg och må bra och utvecklas?

Jag tror det. Men jag är inte säker.

Men som jag sagt förut, föräldraledighetsåret eller månaderna är en kort tid i mitt och hennes liv. Det är en liten passus. En specialverklighet. Vi kommer spendera resten av vår tid tillsammans i det "vanliga" livet där man arbetar och lämnar på förskolan och skolan och så vidare.

Och ja, kanske jag kommer längta tillbaka till denna verklighet när jobbet väl sätter igång,
men jag kan ändå inte komma ifrån känslan att det är dags att gå vidare nu. Jag behöver lite nya inputs.

Så en fråga till er få stackare som läser bloggen: hur var det för er att börja arbeta efter föräldraledigheten? Befrielse? Ångest? Blandat? Berätta! Vill veta.




7 kommentarer:

  1. Jag har tre barn och varje gång har jag längtat så fruktansvärt mycket efter att få komma tillbaka till jobbet. Stor befrielse, frihet, och äntligen några stunder av lugn och ro.

    SvaraRadera
  2. Okej. Det låter lovande :)

    Jag fick lite ångest efter jag skrev inlägget, min sambo påpekade att jag antagligen kommer längta tillbaka till den här tiden, men jag är inte så säker. Vi får väl se. Just nu är det mycket längtan till jobb i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Tror säkert att du kommer att längta tillbaka till den "lilla" tiden med Siri, alltså när hon var liten. När du jobbat ett tag kommer allt bli som vanlig vardag igen, men så länge Emil är hemma så kommer du nog tycka det är roligt att jobba för att sedan komma hem och bara ha kvalitetstid med Siri som blir sååå glad när du kommer hem. Men Marita, njut nu så mycket det bara går den här tiden får du ALDRIG tillbaka!!!!

    SvaraRadera
  4. Malin O:

    Antagligen ja så kommer jag få mina stunder när jag längtar tillbaka till den här tiden, alldeles säkert. Därför är det så tudelat att börja jobba.

    Men jag känner också en viss rastlöshet, att jag vill ut och träffa andra vuxna människor och jobba och slita med annat än med dotter.

    Men visst jag tar med mig dina ord, och jodå, visst njuter jag nu, rätt ofta faktiskt,hon är ju sjukt bäst min dotter ;),
    men jag ser också väldigt mycket fram emot att börja jobba. Få lite rutiner och komma igång igen. Jag är lite av en rutinmänniska. Ordning och reda med tider och sånt och jag blir lite snurrig när det inte är ordning på dagarna, och det blir ju lätt så nu när jag trasslar omkring hemma.

    Men ja, vi får väl se hur blogginläggen ser ut i höst, kanske det bara är grininlägg om att jag vill tillbaka till den "verklighet" som jag är i idag och kanske jag kommer få äta upp allt jag sagt i det här blogginlägget,

    vem vet,

    men just idag och nu känner jag mig rastlös och lite otålig.

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid haft lätt att anpassa mig till den situation som råder. Var sak har alltså sin tid väldigt tydligt för mig. I never look back:-)

    SvaraRadera
  6. Så länge Erik var hemma var det hur gött som helst att gå till jobbet, fick ju tom rast och motion när jag gick dit. Det är när båda börjar jobba som det piss-slitiga börjar. Lämna-hämta-trötta barn-skynda-laga mat mm mm. Det är faktiskt slitigt tycker jag, och känslan av att aldrig räcka till infinner sig rätt ofta.

    SvaraRadera
  7. jag har inte själv några barn, men jag tror inte att man blir en särskilt glad och bra förälder för att man helt och hållet ger upp de saker som förr gjorde en till en glad och bra människa.

    att arbeta är ju en stor källa till stolthet i vår kultur, så självklart får du längta tillbaka till jobbet. och kanske saknar du bebisåret, men så är det ju med allt i livet. ibland saknar man vissa saker, längtar efter andra, känner nostalgi osv. men huvudsaken är ju att man mår bra i nuet eller ordna så att man mår bra i nuet.

    SvaraRadera